udir

Screenshot 2014-01-27 14.43.57

– Lærerne er mine helter!


Hele Norges ­fysikkyndling vet utvilsomt mye om formidling og å skape ­engasjement. Likevel snakker Andreas Wahl om lærere og undervisning med ærefrykt.

Andreas Wahl er en travel mann. I løpet av de siste årene har fysikeren gitt ut tre bøker, holdt utallige foredrag, og fenget store og små gjennom blogg og TV-skjerm.

Han har vist Norge hvordan potetmel gjør det mulig å gå på vannet, hvorfor astronauter trenger romdrakt, og hvordan man kan tenne på metall ved hjelp av is.

– Jeg vet jeg er heldig som får lov til å formidle akkurat det jeg har lyst til – uten å måtte forholde meg verken til læreplaner eller morgendagens prøver. Jeg prater om læreryrket med ærefrykt, sier Andreas.

 
fysikeren var klar i sin tale – JA, han vil stille til intervju for Udir. Lærerne er mine helter! var det første han sa da vi spurte. Med en smekkfull kalender, skulle det likevel bli utfordrende å finne en luke. Når vi møtes noen uker senere, er han likevel 100 prosent til stede. Og vi vil selvfølgelig vite mer om hans lærerengasjement.


Andreas Wahl

Fakta
Født 1983, Tønsberg. Norsk fysiker og profesjonell formidler av naturvitenskap. Har deltatt i flere TV-programmer om naturvitenskap og er programleder på Barne-TV.

– Det finnes utrolig mange dyktige lærere som elsker faget sitt og som elsker å undervise. Det er noe elevene merker, og som gir engasjerte elever også. Samtidig er det vanskelig å uttale seg om det å være lærer uten å ha vært i situasjonen over lengre tid selv. De står i en krevende hverdag og risikerer å få tyn fra mange kanter, sier han.

 
lærerne han husker best fra han selv satt på skolebenken, er de som bød på seg selv. Han likte følelsen av at lærerne brydde seg også utenfor klasserommet. Og det gjorde de. På konferansetime uttrykte klasseforstanderen bekymring over at han gikk så mye alene. Hvorfor, forstod han ikke. Han var en rolig fyr som godt kunne trives i eget selskap.

Andreas sitt forhold til skole og formidling skulle bli mer sentralt jo eldre han ble. På vei mot voksenliv og studievalg gikk han for elimineringsmetoden. Etter ha lest igjennom tjukke studiekataloger, satt han igjen med ti ting han vurderte. Det endte med fysikk og senere pedagogikk på NTNU. Studiene innebar lærerpraksis, og jobben i dag gjør at han får innblikk i mange undervisningssituasjoner og lærerliv.

– For meg er lærerne helter fordi de har en kjempeviktig rolle i samfunnet. De er med på å skape fremtiden gjennom barna. Samtidig er de forbilder, de er den ene trygge personen for mange. Lærerne gjør en så viktig jobb at de bør gå først i 17. mai-toget.

 
den beste undervisningen mener 30-åringen handler om å skape de magiske øyeblikkene. Og det er magiske øyeblikk som etter hvert har gjort Tønsberg-fysikeren til allemannseie. Øyeblikk som også kan ende med et smell. Kanskje har du for eksempel fått et annet forhold til badehetter på grunn av han.

– Badehetta har fulgt meg helt siden jeg startet med dette. Den har fått plass på coveret av den ene boka mi. Og jeg som reiser så mye, liker at jeg får plass til den i baklomma – samtidig som den er småspektakulær på scenen. Packs small – plays big, sier Andreas.

 

Wahl

Den beste undervisningen handler om å skape de magiske øyeblikkene, ifølge Andreas Wahl. Selv gjør han gjerne triks og demonstrasjoner for å gjøre fysikken levende og visuell.

badehettetrikset går ut på å få på seg en badehette uten å træ den over hodet på vanlig måte. Trikset innebærer vann, en stol, en forsøksperson – og med fordel litt regntøy. De mange triksene til Andreas har vært til god inspirasjon for mang en realfagslærer de siste årene.

– Er det noe jeg har erfart, så er det at den typen triks og demonstrasjoner jeg gjør fungerer fra barnehage til gamlehjem. Man må pakke dem inn litt ulikt avhengig av publikum, men selve demonstrasjonen går rett hjem uansett alder, sier han.

å formidle det som av mange kan ses på som vanskelig, mener han gjøres best ved nettopp ikke å se slik på det.

– Det er kjempeviktig at man ikke presenterer noen fag som mer kompliserte enn andre. Barna aner ingenting på forhånd om hva vi voksne synes er vanskelig, og da må vi heller vise hva som gjør det gøy og interessant. Jeg har tro på å gjøre fag så levende som de kan være. Man må finne behovet først, og deretter verktøyet, sier Andreas.

Vi lurer på noe spesielt har inspirert han litt ekstra i det siste. Kanskje noe som lærere kan ta med seg. Etter en tenkepause forteller han entusiastisk om en undervisnings-metode han vil slå et slag for, nemlig undervisningsmetoden «Flipped Classroom».

– «Flipped Classroom» går ut på at man snur opp ned på undervisningen slik den i hvert fall var for noen år siden. Istedenfor tavleundervisning på skolen og lekser hjemme, kan man se undervisning hjemme på skjerm. På skolen kan man få hjelp til å løse oppgavene i praksis og øve på disse.

 
en av fordelene Andreas peker på her, er at man på denne måten sparer mye dyrebar tid i klasserommet. Istedenfor tavleundervisning får elevene kjempegod hjelp av læreren til å løse det de sliter med på skolen. For hvem kan hjelpe en elev bedre med oppgavene enn læreren selv? En god lærer kan ikke erstattes.


bibliografi

NÆRT, SÆRT, SPEKTAKULÆRT: 63 naturfaglige triks og eksperimenter (2010)
Utgitt av Gyldendal

FYSIKKMAGI (2012)
Utgitt av Kagge forlag

NOVA 8: Naturfag for ungdomsskolen (2013)
Utgitt av Cappelen Damm
Sammen med Erik Steineger


– Trenden på universitetene rundt omkring er at studentene shopper rundt etter de beste forelesningene på tvers av både lærested og landegrenser. Kanskje kunne man fått noe ut av å tenke omvendt klasserom i moderne norsk skole også, sier Wahl.

«For meg er lærerne helter fordi de har en kjempeviktig rolle i samfunnet. De er med på å skape fremtiden gjennom barna.»

 
alternative retninger er også noe Andreas ser på nært hold i egen jobb for tiden. Foruten å lage show av fysikk, tilbringer han mye av arbeidshverdagen i NRK-studio. Han jobber i barne-TV, samtidig som han er programleder i Folkeopplysningen på NRK. Her tester fysikkformidleren alternative behandlinger. Underveis treffer han testpersoner, fagpersoner og diskuterer sammenhenger. Med en så variert hverdag må Andreas tenke litt for å peke ut hva man liker best ved jobben sin.

– Det er så mye. Jeg liker veldig godt å kunne være tilstede, bety noe for unge mennesker. Samtidig føler jeg at er med på å gjøre noe viktig gjennom Folkeopplysningen. Nordmenn bruker over 1,5 milliarder årlig på alternative tjenester og produkter. Dermed føles det betydningsfullt å kunne gå de vanligste alternative retningene etter i sømmene.

Andreas sin interesse for fysikk handler nettopp mye om at han liker å forstå sammenhenger og ulike settinger.

– Det gjelder ikke bare i fysikken, men også ellers – for eksempel i sosiale settinger. Jeg slår meg ikke helt til ro uten å finne ut hvorfor ting kan ha blitt som de er. Og det er noe av den interessen jeg håper jeg kan vekke hos folk ved å drive med det jeg gjør, sier Andreas.