_P6A8980_web copy

Mat som frister til læring


– God mat skaper gode stunder og godt samvær, forteller barne­hagestyrer Grete ­Nordli. I Klokkergården Kultur- og naturbarnehage legger de stor vekt på at læring skjer gjennom dagligdagse gjøremål – for eksempel matlaging.

Det dufter deilig av urter og grønnsaker når vi kommer inn i barnehagens hovedhus. Sjefen sjøl, Grete, tar meg forsiktig i armen og viser oss inn i et gammelt kjøkken. Rundt et høyt arbeidsbord står det fire småkokker med høye kokkeluer på hodet.

– Hva heter du?

Småkokker med store kniver. Det er Henrik (5) som lurer på hvem vi er, og hvorfor fotografen vil ta bilder av dem. Sammen med tre andre barn på fire og fem år kutter han grønsaker som snart skal i suppegryta. De står på hver sin krakk rundt et høyt bord midt på kjøkkengulvet. I tillegg til de flotte kokkeluene har de hver sin skarpe kniv. Mens Henrik vurderer de nyankomne, fortsetter de tre andre med å kutte gulrøtter. Det råder harmoni i rommet, og det virker som ungene opp­lever dette som et fristed i en ellers aktiv barnehagehverdag.

Sammen med barna står Vidar som er pedagogisk leder for fireåringene, og ved kjøkkenbenken har barnehagens kokk, Tatjana, akkurat tatt ut et nybakt focacciabrød fra ovnen.

Alt henger sammen.
Kokken forbereder resten av måltidet ved den gamle kjøkkenbenken og henter nye ingredienser fra spiskammeret. Tatjana har blant annet erfaring fra en italiensk restaurant og er opptatt av at barna får smake på mye forskjellig, og at de har et forhold til det de spiser.

– Når barna er med på dyrking og høsting, ser de også hvor maten kommer fra, forteller Tatjana.

På benken ligger rødbeter, purre og løk, og i store kar ligger gulrøtter, poteter og andre grønsaker som er klare for gryta. En god miks av sunne råvarer som gir næring og overskudd til små og store.

I tillegg til lunsj spiser nesten alle barna frokost i barnehagen. Da er det alltid nybakt brød på bordet.

_P6A9117_bw_web

Grete Nordli

Barnehagestyrer, Klokkegården Kultur- og naturbarnehage i Drammen

Stolte småkokker lager maten helt fra grunnen. De får smake grønnsakene før og etter varmebehandling og nyter til slutt resultatet i vårsolen.

Dyrker selv. Styreren er tydelig fornøyd med det hun har å vise frem. Når jeg får snakket mer med henne, skjønner jeg at barnehagen er hennes hjertebarn, og at hun er svært stolt over det hun og kollegene har fått til ute i skogen på et høydedrag over ­Drammen. Hun kan knapt vente med å vise oss resten av barnehagen og alt de har å by på.

Ute i vårsola kan vi se utover en stor naturtomt med gress, skog og bergknatter der barna kryper, klatrer og leker. Et flott terreng for å utvikle motorikk og kreativ lek. Vi tar en titt på lysthuset de har bygd på dugnad, og Grete forteller at de snart skal utvide grønnsakhagen, slik at de kan dyrke enda mer selv.

– Foreldrene skal rydde jorda på dugnad, og sammen med barna skal vi sette poteter og dyrke gulrøtter.

Utelunsj. Maten er klar og bæres ut til benker og langbord. Avdelingene har fordelt seg på ulike områder, og barna venter tålmodig mens skåler med rødbetsuppe deles ut i fargerike skåler fylt med rød suppe med mye grønnsaker. Alle spiser og virker fornøyde i det praktfulle været. Det er bare de aller minste som spiser inne. De andre barna tilbringer størstedelen av tiden ute – nesten uansett vær.

Nå er det endelig tid for å smake på maten. Jeg får med meg fotografen inn på kjøkkenet der vi fyller hver vår skål og tar med oss et par brødbiter med smør. Ute i vårsola blir jeg sittende på en stein sammen med Grete. Vi spiser og ser på utsikten, mens fotografen på ny er oppslukt av nye motiver med fargerike parkdresser i fokus.

– Du skjønner at alt henger sammen med alt. Når barna lager mat, må de måle opp og telle. De bidrar med å dyrke jorda og høste grønnsaker og urter. Når de bærer inn og hjelper til med matlagingen, er det også mye enklere å få dem til å spise maten. I tillegg skaper god mat gode stunder og godt samvær. Dette er matlaging, kostholdsvaner, matematikk, samhold og matkultur i ett, avslutter Grete.

Når barna er med på dyrking og høsting, ser de også hvor maten kommer fra.Tatjana Cistjakova



Rødbetsuppe

Rødbetsuppe

Ingredienser
2-3 kg gulrot, rives
4 purreløk
1/2 kg gul løk, kuttes i terninger.
stor sellerirot, rives
3-4 persillerot, rives
6 kg rødbeter, rives
2 kg poteter, kuttes i terninger
en dæsj olivenolje/matolje
grønnsakbuljong
10 terninger
laurbærblad
salt
pepper

Fremgangsmåte
Barn og kokk kutter og river alle grønnsakene og freser dem i en stor kasserolle med olje.
Tilsett grønnsakbuljong og
laurbærblad.

I sommerhalvåret henter vi urter fra hagen. Kjærlighetsurt smaker godt og er frodig. Den heter også løpe­stikke, men kjærlighetsurt er et navn som passer bedre hos oss.
Kok til det er mørt og smak til med salt og pepper.

Focaccia

Focaccia

Ingredienser
1 kg hvetemel
0,6 dl vann
100 ml olivenolje
50 g fersk gjær
1 ss honning
1 ts salt

Fremgangsmåte
Hev deigen i 40 min.
Elt og legg den i langpanne.
Etterhev 20 min.
Pensles med olivenolje og prikkes med en finger.
Strø på litt flaksalt og frisk timian. Stek på 190 grader i 25 min.